نویسندگی

مهارت نویسندگی: کار نیکو کردن از پرکردن است

تمرین نویسندگی به شکل روزانه، حتی برای سرگرمی، باعث تقویت مهارت نویسندگی شما می شود، البته ناگفته نماند که بسیاری از این توصیه گریزانند و این مساله کاملا قابل درک است. نویسندگی به شکل روزانه ممکن است خسته کننده به نظر برسد اگر آن را صرفا یک تمرین یا وظیفه تلقی کنید.

به روایتی دگر، اگر قصد دارید نویسنده ی بهتری شوید و نگارش شما تراز بالایی داشته باشد، نویسندگی را باید بلاشک عادت روزانه ی خود کنید.

به نویسندگی مثل یک ورزش نگاه کنید. طبعا اگر مدت زیادی است که ورزش نکرده اید، نمیتوانید دو ماراتن را بدوید! پس اگر مدت زیادی است که از دانشگاه یا خواندن و نوشتن به شکل منسجم دور بوده اید، انتظار معجزه نداشته باشید. مهارت نویسندگی هیچ وقت قابل تثبیت نیست و همیشه مثل بدن، نیاز به تقویت شدن دارد.

بهتر است این جمله را نیز اضافه کنم که منظورم از تمرین روزانه، نوشتن یک رمان یا مقاله نیست، هر چند که ممکن است ایده ی خوبی برای به چالش کشیدن خود یا دیگران باشد. همه ی ما اوقات فراغت زیادی برای تمرین نویسندگی به شکل روزانه نداریم و مسائل زیادی در زندگی وجود دارد که عملا نه تنها وقت بلکه حال و حوصله ی ما را متاثر می کند ولی به هیچ عنوان اجازه ندهید این مسئله وقت شما را تماما از شما بگیرد. به عبارتی، می شود در باب نویسندگی کمی انعطاف نشان داد.

به نظر این نگارنده، اگر 30 دقیقه از وقت خود را در روز به نویسندگی بپردازید، می توانید نویسنده ی بهتری شوید و این 30 دقیقه را یک ساعت مقرر شده هر روز تکرار کنید و آن را عادت خود کنید. نویسندگی نه تنها یکی از بهترین راه ها در جهت شغل اکادمیک و پژوهش های شماست، روشی تضمینی برای آرامش و تسکین ذهن شماست. می توان نویسندگی را به یک جلسه ی تراپی تشبیه کرد. از دیدگاه اهل هنر، نویسندگی، هنر تبدیل خون خود به مرکب است.

نویسندگی، عادت شیرین روزانه

دفتر ساده ای تهیه کنید و هر روز تراوشات ذهنی خود در خصوص یک موضوع خاص بنویسید. برای مثال، اگر در مورد موضوعی، مقاله می نویسید، کلمات کلیدی را یادداشت کنید و هر کدام از آن ها را بسط دهید. روزانه مطالبی را که نوشته بودید را مرور کنید و به آن ها بیفزاید و بدین شکل هر روز کار شما بازنگری و تولید محتوا می شود. اتفاق خرسندی که به احتمال زیاد در این پروسه برای شما ممکن است رخ دهد جرقه است. بله، آن جرقه ی ذهنی که همه ی ما دنبالش هستیم.

تجربه نشان داده که چنین الهام یا جرقه ی ذهنی از انسجام ذهنی بدست می آید. پس نگارش روزانه نه تنها مهارت شما را در نویسندگی بهبود می بخشد بلکه می تواند اتفاق غیر منتظره ای را نه تنها در پژوهش های شما، بلکه در زندگی شخصی تان ایجاد کند.

این روش میتواند ضعف های شما مشخص کند و انگیزه ای برای رفع آن ها بشود. معمولا در این موارد، حتی اگر موضوع و خلاقیت در کار باشد، ممکن است خود را تهی از کلمات مناسب و یا شیوه ی شروع آن ایده ها بیابید. حالا می توانید با افزایش دامنه لغات خود، به آن صدای منحصر به فردی که خاص خود شماست، برسید. به عبارتی، روایت گر متفاوت و منحصر به فرد تجربیات و مشاهدات خود باشید. این گفته، به هیچ عنوان شعار کلیشه ای نیست، بلکه مهارت نویسندگی در انتها می توان به تنها پناهگاه شما در روز های سخت و سرد شود.


این متن سعی کرد اهمیت ویراستاری و نگارش منسجم و روزانه را نشان بدهد و جان کلام این متن این است که صدای خاص خود را بیابید و روایتگر متفاوتی از مسائل و پدیده ها باشید و بدرخشید یا بین صداهای و نویزهای عامیانه فراموش شوید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *