تاثیر فضای مجازی بر نحوه ی نگارش ما

تاثیر فضای مجازی بر نحوه ی نگارش ما

بله، تعدد انواع نگارش ها در فضای مجازی سبک شما را تغییر می دهد!

پر واضح است که پیشرفت طوفان گونه تکنولوژی قرن 21 را با سرعتی باور نکردنی درنوردید. پیشرفت تکنولوژی تمامی ابعاد زندگی ما را دستخوش تغییر کرده و هیچ حیطه ای نمانده که تکنولوژی حداقل ناخنکی در آن نزده باشد.

بنابراین، کاملا مشخص است که تکنولوژی های دیجیتال، مهارت و حتی سبک و شیوه ی نوشتاری را متاثر میکند. این روز ها، به لطف وجود پلتفرم های ارتباط مجازی مانند تلگرام، کلمات با سرعت بیشتری پرواز میکنند و دنیا راحت تر از گذشته با یکدیگر در ارتباط است.

امروزه، هر شخصی میتواند یک پیام را به سرعت و راحتی تمام ارسال کند. اما سوال اینجاست که آیا همه میتوانند جملاتشان را با رعایت نکات گرامری مکتوب و ارسال کنند؟

در این باره، اریک پرسکات مدعیست که:

اکنون با قطعیت می توان ادعا کرد که وب سایت های ارتباطات اجتماعی نقش به سزایی در توسعه و تثبیت زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی ایفا کردند.

 

آیا زبان انگلیسی که در محیط های آنلاین مشاهده میکنیم صحیح نگارش می شوند؟ کافیست به نقش عمده ی زبان گفتاری و حتی کوچه بازاری در فضای مجازی به عنوان انحرافی زبان شناختی از معیارهای زبان نگاهی دقیق تر بیندازیم.

برای مثال، به جمله ی زیر نگاهی بیندازید:

For example, “LOL, imho, this is psych. Btw, I G2G. Lmk when you’re ready,”

زبان عامیانه و کاملا غیررسمی که در انگلیسی slang  گفته می شود را میتوان در جمله ی بالا مشاهده کرد. منظور جمله ی بالا این است که “از خنده روده بر شدم. به نظرم، اصلا قابل قبول نیست. راستی، باید برم کار دارم، هر وقت اماده بودی خبرم کن.”

توییتر و اینستاگرام به شکلی ما را الزام کرده اند که نظراتمان را خیلی کوتاه با تعداد بسیار کمی از کلمات بیان کنیم که طبعا ما را به سمت اختصار و کلمات انقباضی سوق می دهد. نتیجه این می شود که خیلی از افراد دیگر دلیلی برای رعایت اخلاق و زبان حرفه ای نمی بینند و به تدریج  نوشتارهای غیرحرفه ای، پر از اشتباه و غیررسمی و عامیانه تبدیل به هنجار و یک نُرم جدید می شوند.

جالب است که یکی دیگر از تاثیرات این فضا، تصویری شدن کلمات است. ایموجی ها و شکلک ها در این فضا طوری طراحی شدند که دیگر نیازی به تایپ احساسات و منظور ما نباشد و این مسئله باعث سطحی تر شدن و کم عمق تر شدن خلاقیت ما در نوشتار می شود.

مسئله ی ارتباطات مکتوب در تجارت و محیط های کاری اهمیت بیشتری پیدا میکنند. عموما، این محیط ها رسمی و زبان مورد استفاده شفاف، مشخص، رسمی و نسبتا تخصصی است. همین کاربری زبان، تاثیر خود را بر رفتار سازمانی افراد شاغل گذاشته و اصول سازمانی و رسمی خاصی را بازتولید میکند. اکنون تصور کنید شما مدیرعامل یک شرکت بزرگ هستید و همیشه سعی در ارتقای اعتبار شرکت داشته اید. شما به عنوان مدیر عامل رابطه ای حرفه ای با همکاران زیردست خود دارید و احترام متقابل و اصول اخلاقی سازمانی، کد های رفتاری شرکت شما می باشد. در چنین شرایطی، تصور کنید که ایمیل زیر را دریافت میکنید:

Hi,
My name is Sajjad and I don’t want this email to contain 2MI, so lets cut to the chase. My PRO and my BKRR have told me that your company is a hit. You are dope. BTW, I have been your fan since the age of like 10. Lets do some stuff together if u like, Imk, AEAP.
SAJJAD

اگر شما مدیرعاملی باشید که چنین ایمیلی دریافت کنید، اولین تاثیری که روی شما می گذارد چیست؟ آیا واقعا حاضرید با ایشان کار کنید؟  واضح است که چنین ایمیلی امکان دریافت یک بازخورد مطلوب را کاهش میدهد و تاثیر مثبتی نمی گذارد.

پلتفرم های فضای مجازی عامل انتشار اطلاعات زیادی به شکل عامیانه در بالاترین حد سرعت است و سرعت و کمیت اطلاعات در اغلب موارد جایگزین کیفیت و رسمیت اطلاعات شده است و این مسئله بدون شک بی تاثیر بر زندگی روزمره نیست.

هدف از این جستار این است که ما در قبال زبانی که در فضای مجازی به کار میبریم مسئول باشیم و به تبعات اجتماعی آن آگاه باشیم. علاوه بر این، در صورتی که ایمیل یا نامه ی مهمی برای نگارش دارید، پیشنهاد می شود بازبینی آن ها را به یک ویراستار حرفه ای بسپارید و همیشه در این شرایط، گرامر صحیح و رسمیت در تُن و انتخاب کلمات را به خاطر بسپارید.

اختصار اختصارات ارجاع تروجانی ارجاع دهی انسجام متن ایمیل اداری ایمیل حرفه ای رفرنس دهی سبک نگارش شفافیت عینیت فضای مجازی متن مقاله مقاله انگلیسی مقاله‌نویسی منابع مهارت نوشتن مهارت نویسندگی نمونه خوانی نویسنده نویسندگی نگارش نگارش ایمیل نگارش صحیح هوش مصنوعی ویراستار نیتیو ویراستاری ویراستاری انگلیسی مقاله ویراستاری مقاله ویراستاری مقاله انگلیسی ویراستاری نامه ویراستاری نیتیو ویرایش ویرایش انگلیسی ویرایش تخصصی پروفرید ژورنال گرامر گزیده نویسی

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *