3 روش جهت شکل گیری ارتباط صحیح میان نویسنده و ویراستار

3 روش جهت شکل گیری ارتباط صحیح میان نویسنده و ویراستار

گفت و گوی موثر بین ویراستار و نویسنده!

برای اطمینان از یک ارتباط موثر و سازنده بین نویسنده و ویراستار، به سه روش زیر حساسیت بیشتری نشان دهید.

1. بهترین مالک کار خود باشید.

همیشه بهترین کار خود را برای ویراستار بفرستید. بهترین مقاله ی خود را که به آن افتخار میکنید و از بی نقص بودن آن تا حد امکان مطمئن هستید، برای ویراستار خود ارسال کنید. راس لارسون (1996) در این خصوص کتابی منتشر کرده که می تواند منبع خوبی باشد. قبل از ارسال کار خود به ویراستار در مجموعه ی هردات، از بهترین منابع خود استفاده کنید، تحقیقات همه جانبه خود را تکمیل کنید و با آن تا حد امکان دیالوگ برقرار کنید. بیاد داشته باشید که ضمن مالک بودن کلیت کار، ویراستار موظف به پالایش، بازسنجی و تقویت کار شماست.

2. وظایف و مسئولیت های ویراستارتان را درک کنید.

مسئولیت ویراستار شما، تقویت و بهبود شفافیت و خوانش متن شماست و در این راستا، توجه ویراستار معطوف به روان بودن متن، گرامر، واژگان، املا، علائم سجاوندی، انسجام و استیل متن شما است. بدین منظور، هر قسمتی که نیازمند توجه بیشتر از سوی نویسنده داشته باشد، نظراتی را به شکل پیشنهاد در متن شما درج میکنیم. لازم به ذکر است که تعریف ما از واژه ی “ویراستاری“، آماده کردن متن نوشته شده شما از طریق اصلاح، فشردگی و اعمال تغییرات برای چاپ یا انتشار است.

یک درگوشی خودمانی، گریزی به نوشته ی تحریر شده در مورد اینکه ویراستاری کیست و کار او چیست بزنید.

3. دیالوگ، دیالوگ، دیالوگ.

بسیار مهم است که با ویراستار خود در ارتباط باشید و صرفا متن را بعد از ارسال به او رها نکنید. در صورت هر گونه سوال یا درخواست جهت توجه بیشتر ویراستار به بخش های خاصی از متن ، حتما با ویراستار در تماس باشید. اگر بخش های از مقاله برای شما گنگ باشد یا از کاربرد درست برخی مسائل مطمئن نیستید، آن را با ویراستار در میان بگزارید. در تماس باشید، سوال بپرسید، و فعال باشید اما زیاده خواهی و انتظار زیاد ممکن مخل این ارتباط باشد. لازم به ذکر است که با مکالمات موثر با ویراستار میتوانید از سلامت نهایی متن مقاله خود مطمئن شوید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *